Tal com explicava
en Joan Florensa en un article en aquest mateix blog (el trobareu aquí),
gairebé no tenim documentació de l’Escola Pia de Reus, més enllà d’indagacions
fetes fa molts anys pel P. Poch i de la documentació acadèmica que recollí
Ramon Tarròs per a la seva tesi doctoral. Fou una escola destacada, amb
prestigi, en la que aleshores era la segona ciutat del país, però que tanmateix
durà ben pocs anys, de 1858 a 1870. De fet, en aquest període passaren per
l’escola personatges que després serien molt distingits: Antoni Gaudí, Eduard
Toda, Antoni Aulèstia Pijoan, Joaquim Bartrina, Josep Ribera Sans... i també
alguns escolapis que acabarien destacant dins de l’orde: Jaume Espasell, Josep
Gispert o Josep Llauradó.
Després d’anys
intentant-ho sense èxit, finalment l’Ajuntament reusenc i l’Escola Pia es
posaren d’acord per tal d’establir un centre a la ciutat a partir de les noves
disposicions derivades de la Llei Moyano (1857), la primera i més completa en
matèria d’ensenyament a l’Estat, que donava un impuls decidit a les ciències,
sobretot les matemàtiques, enfront del tradicional ensenyament del llatí. Els
escolapis, experimentats en aquest àmbit, eren una bona opció. De manera que
amb la cessió de l’antic convent de Sant Francesc i la signatura d’uns acords
de fundació, el col·legi inicià el seu camí el setembre de 1858.
Tal com explica
Florensa, «la població acceptà molt bé la nova
escola, com ho demostra que en el segon curs es matriculessin per a les dues
classes de primària 368 alumnes. Aquesta allau d’alumnes obligà la comunitat a
decidir no admetre’n més fins equilibrar les aules. Els alumnes inscrits per a
batxillerat foren 94. També s’hi obrí internat». De fet, a partir de setembre
de 1868, s’autoritzà als escolapis a impartir, també, el batxillerat superior.
Full de matriculació de l'alumne Joaquim vilar i Duran, curs 1860-1861. Procedència: APEPC, 07-04 c. 3
Però les coses canviaren a partir de la revolució de la Gloriosa, d’aquell
mateix setembre de 1868, que foragità la reina Isabel II i donà pas a un
període constitucional a Espanya que acabà amb la monarquia d’Amadeu de Savoia
(1871-1873), la proclamació de la I República (febrer de 1873), l’intent d’una
República Federal (juliol de 1873) i de dos cops d’estats (gener i desembre de
1874). Un període de canvis, d’incertesa, de guerres i insurreccions que
afectarien directament a l’Escola Pia i que, segons la historiografia
escolàpia, seria el motiu principal del tancament del col·legi de Reus, atesa
la importància dels militants liberals i republicans a la població, contraris a
la instauració d’ordes religiosos. Citant altra vegada en Joan Florensa, «la
junta revolucionària sorgida el 1870 volia un centre no dirigit per religiosos
i exigí a aquest els títols que fixava l’Estat per als centres oficials de
secundària. Els escolapis s’escudaren en el privilegi que el govern del moment
a Madrid havia ratificat: ser escolapi equivalia a títol per impartir primària
o batxillerat. [Però] l’estiu de 1870 els escolapis abandonaren el col·legi i
la ciutat de Reus». Tanmateix, documentació conservada a l’Arxiu General de
l’orde a Roma puntualitza aquesta explicació i hi afegeix qüestions d’índole
més interna.
Antic convent de Sant Francesc, seu de l'Escola Pia de Reus. Procedència: APEPC, 11-07-01, c. 1 n. 11.3
La comunitat, pels volts de 1868-1869, estava formada pels P. Calassanç Homs, Ferrater [?], Sebastian [?], Pere Aymerich,
Ramon Mañà, Salvador Corominas i Valentí Oliver, amb el P. Domingo [?] de
rector. En aquell moment es fa una visita canònica, ja que l’estat de la
comptabilitat del col·legi és, segons sembla, lamentable: hi havia deutes,
faltaven llibres de comptes i havien desaparegut diners de la caixa, fet que
preocupà al visitador. No sabem si era una visita ordinària o extraordinària,
però el cas és que segurament l’informe que se’n derivà destapà la caixa dels
trons.
Dos anys abans,
el 1866, ja s’havia detectat que la situació econòmica no era òptima. En una
carta datada el 5 de juliol, el rector denunciava, sobretot, el mal
comportament de la majoria de la comunitat: alguns dels religiosos, fins i tot,
estaven pensant en secularitzar-se. Per bé que incompleta, podem llegir-ne els
motius principals, sense que tinguem, tanmateix, la larga lista de cargos que voldria exposar l’autor de la carta.
Havia arribat un
moment en què «el desorden
es completo, y no hay docilidad ni arrepentimiento, ni disposición a la
enmienda». Les qüestions
domèstiques s’han traslladat a d’altres àmbits, fet que ha causat un «escándalo público, y han causado la ruina de
un colegio que estaba destinado a un feliz porvenir. Cuatro Padres contra un
padre y un hermano, arruinándose mutuamente, trabajando todos en arruinar la
casa y hasta el buen nombre de la Escuela Pía». Davant les intencions de ser traslladats a altres comunitats per
apaivagar les tensions o d’enviar algú de fora que els pugui ajudar, diuen que «no ejecutarán la obediencia si se los traslada
de este colegio. Me dicen que no quieren continuar en la corporación y aguardan
la venida de V. Rma. Para que les proporcione el medio de secularización».
Document de juliol de 1866 en què es comenten alguns dels problemes de la comunitat escolàpia de Reus. Procedència: Arxiu General de l'Escola Pia (Roma), Reg. Prov. 61A
Aquest darrer afer era, doncs, el quid de la qüestió: en un full manuscrit, sense segell ni marca que permeti identificar-ne l’emissor, tot i que es tracta sense cap mena de dubte d’un visitador canònic, s’explicita encara més aquesta mala maror dins de la comunitat. «Hay empeño entre algunos padres en que no se cuenten ciertas cosas al visitador, recelan unos de otros cuando ven que algunos hablan conmigo». Fins i tot arriben a amenaçar-se. És un document més tardà, potser de 1869 o 1870 mateix.
Aleshores els
aires revolucionaris del Sexenni Democràtic havien calat fort entre alguns dels
escolapis; sens dubte, el fet d’estar-se a Reus deuria influir-hi molt;
recordem, per exemple, que un dels personatges centrals de la revolució
setembrina i dels primers governs militars era fill de Reus: el general Prim.
El cas és que, després de la constitució del govern liberal, a partir de la
tardor de 1868 alguns dels membres de la comunitat es van fer fer vestits de
seglar, al mateix temps que assisteixen poc a les cerimònies; unes cerimònies
que, quan es fan, resulten fer-se incompletes. Fins i tot, els pares Mañà i
Aymerich es dispensen de celebrar missa.
Tenim diversos
exemples recollits dels conflictes entre religiosos: «Se grita y bromea mucho, principalmente al ir
a descansar por la noche. No hay paz ni concordia entre los maestros y el
director, han altercado alguna vez»; «Son frecuentes las quejas al p. Rector»; «Los pp. hablan
al superior sin ningún respeto ni miramiento».
Però hi ha algunes
acusacions més greus, encara: «Se cree
que alguno guarda dinero de la casa esperando que sea disuelta la Corporación»; o bé «El padre
Oliver frecuenta una casa en la
que hay solo una Sra con su criada… va cada día, se queda algunas veces a dormir
fingiendo que va a predicar. Se le ha visto vestido de paisano. También P. Luis [?] viene tarde con frecuencia de casa muy decente, muchas veces cuando acaban de
cenar». I podríem continuar.
Tot plegat fa que
la població parli. Escolapis sense hàbit; relació amb dones; conflictes
interns; i dificultats econòmiques. Un còctel que, tard o d’hora, acabaria per
explotar. El prestigi de l’escola deuria fer-se miques, les dificultats per
tirar endavant s’anirien fent cada vegada més grans, no deuria haver-hi
obediència a la congregació provincial i, de ben segur, que les classes se’n
veurien afectades.
L’escola tancà
per les males relacions amb l’ajuntament? Per un ambient poc propici a les
congregacions i ordes religiosos? Pels aires de canvi progrés i renovació? O bé
també per aquests conflictes interns de divers caire?
No tenim cap
testimoni que ens n’expliqui els motius reals, però probablement que foren tots
i cadascun d’aquests àmbits els que acabaren per fer tancar l’escola. Una
escola que havia ofert un gran prestigi a l’orde en poc temps però que, també
en poc temps, l’havia dilapidat tot.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada