Enguany es commemoren els dos-cents anys
dels tradicionals Tres Tombs a Barcelona, una festa que commemora el nostre
passat rural, que és més recent del que realment ens pensem. Ens parla d’una època
en què els animals eren la principal tracció per als treballs al camp i per a
la mobilitat urbana i interurbana, alhora que tenir aviram, conills, porcs,
cabres o vaques era no només un negoci, si no que era sobretot un element de
subsistència. Per això, una festa que honorava els animals, en motiu de l’onomàstica
del seu patró, Sant Antoni Abat, era tan destacada i celebrada, i ha perdurat
com un vestigi del nostre passat.
Quina relació té, però, la festa amb l’Escola
Pia? Segons ens explica l’historiador escolapi Joan Florensa i el que relata
Joan Amades al Costumari Català, arran de les disposicions de les
Corts de Cadis (1812) els tres gremis que agrupaven els diversos rams de
transportistes (llogaters de mules, bastaixos i traginers de ribera) van
desaparèixer com a tals i es fusionaren en un sol sindicat, que al cap d'uns
quants anys decidí recuperar la tradició de beneir els animals, alhora que fer
una cercavila per la ciutat. Si bé antigament aquesta benedicció s'havia fet a
l'altar de sant Antoni de la catedral o al convent de Santa Clara del barri de
la Ribera, amb epicentre a la plaça dels Traginers, l'arribada dels escolapis a
Barcelona el 1815 va fer que l'església de sant Antoni Abat, patró dels animals
de peu rodó i dels que conviuen amb l'home, prengués protagonisme. I així,
l'Escola Pia s'oferí a acollir la benedicció i festa, proposta que fou ben
acollida pels membres del nou sindicat. Diu Amades que fins aleshores «només
acudien a cercar la benedicció del bestiar en aquesta església els hortolans i
pagesos de les hortes de Sant Antoni, Sant Pau i Sant Bertran, i els camperols
d'Hostafrancs i de Sants», tot i que els antonians, orde que havia regentat
fins aquell moment l'església i l'hospital, feien també la seva benedicció i
rifaven tres porcs gràcies a un privilegi reial, amb els quals aconseguir
diners per les seves causes benèfiques. A més, cada genet comprava una mena de
panellets beneïts per als animals, i l'import es quedava a l'església a tall
d'almoina.
Una imatge vuitcentista dels Tres Tombs, recollida al Costumari Català de Joan Amades. |
Hem de pensar, però, en uns Tres Tombs
més curts que els actuals: l'església i escola es trobaven a tocar de la
muralla i del portal, i més enllà, cap a on ara hi ha el barri de sant Antoni,
no s'hi podia construir. De manera que molt probablement, després de la
benedicció, els carros, carruatges, tartanes i altres vehicles feien mitja
volta i se'n tornaven cap a dins de la ciutat. Amades diu que es dirigien cap
al carrer de la Cera tot passant pel carrer dels Salvador per tornar cap al temple
per darrere, envoltant, doncs, l'església. Com que ho feien tres vegades, d’aquí
també fossin tres tombs.
Benedicció dels animals davant l'església de Sant Antoni, anys 60. Procedència: APEPC |
Però també es diu que la comitiva, amb
els abanderats al capdavant i amb la banda de música al seu darrera, feien
primer cap a la plaça del Pedró. Els qui desfilaven duien un tortell al braç,
com si fos un braçalet, i després se'l menjaven en l'àpat commemoratiu de la
festa.
Si bé aquesta tradició ha variat molt
els darrers decennis, els Tres Tombs és encara un dels elements identitaris del
barri, i la benedicció dels animals, una manifestació religiosa i cultural que
duen a terme els escolapis, presents al mateix espai que veié néixer la
festivitat ara fa ja dos-cents anys.
L'escolapi Lluís Marañón, beneïnt els animals, el 2024 |
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada