Cinquanta anys de trobades familiars a Pineta

Article escrit per Marian Federico, aparegut originalment a Lligams. Revista de l'Escola de Pares de l'Escola Pia de Catalunya, núm. 133 (maig-juny de 2022)

Enguany, aquest estiu, es compleixen els 50 anys de les Trobades de Famílies a la casa de la Vall de Pineta, al Pirineu aragonès. Just l’estiu de l’any 1972 es va produir la 1ª trobada de Famílies a Pineta, novetat promoguda pels PP. escolapis Josep M. Balcells i Marian Federico. Van comptar amb la apreciable col·laboració del matrimoni Andreu Vallvé i M. Teresa Cordomí, amb una certa experiència en aquest camp, encara inèdit en el nostre país.

El mes d’agost de l’any 72 es reuniren unes quantes famílies, pares i fills (i algun avi) per passar uns dies a la Vall de Pineta a la casa “P. Jordi Turull” que l’Escola Pia havia habilitat, feia uns anys, com a casa de colònies per als seus alumnes. Allà s’improvisaren les primeres tandes de vacances familiars on pares i fills gaudiren de la naturalesa durant un parell de setmanes. La novetat va atreure famílies diverses, d’entrada desconegudes entre sí la majoria, de Barcelona, Mataró, Terrassa, Sabadell, Granollers, i altres indrets, relacionades la major part amb l’Escola Pia, famílies moltes d’elles nombroses; només cal dir, com a anècdota, que entre quatre famílies, els primers anys, sumaven quaranta persones.

L’èxit dels primers anys fou espectacular, tant que ja l’any 1975 es va produir el desdoblament dels assistents per la gran demanda, promovent dos torns de famílies durant el mes d’agost. I més endavant van ser tres els torns. Cosa que durà molt anys, fins que la pandèmia ha estat un llast que ha trencat la normalitat mantinguda fins ara. No obstant, moltes famílies encara continuen gaudint d’uns dies a Pineta, en els torns acostumats.

Un nen davant el cartell que anunciava l'arribada a la casa de Pineta, que es veu al fins, als anys 60. Fons: APEPC

Els escolapis han estat, de sempre, els animadors de cada grup de famílies que han gaudit de Pineta, cosa que ha creat fortes amistats que van més enllà de les convivències de l’estiu. La influència de les convivències ha resultat més que beneficiosa per a moltes de les famílies participants. Pineta no sols ha sigut per a moltes famílies esbarjo d’estiu sinó també far, ajuda i referència per il·luminar moltes situacions i oportunitats de la vida quotidiana.

Tot aquest bagatge i sobretot l’esperit que ha animat sempre Pineta no hagués estat possible sense la col·laboració i l’empenta que hi van posar els estimats i recordats Andreu Vallvé i la seva esposa M. Teresa Cordomí. El P. Balcells ho va definir amb tota precisió quan en el funeral de l’Andreu ens va dir: “Ha mort un patriarca”. Veritablement, l’Andreu va ser el patriarca que ens va il·luminar el camí i en va fer viure el valor i la força de la família amb el seus ensenyaments i la seva vivència saturada d’amor, d’alegria i d’entrega als fills i a tots aquells que se’ls hi acostaven.

Benaurats Andreu i Ma. Teresa, pioners i forjadors de tot el que hem viscut durant tots aquests anys, gràcies pel vostre guiatge i les vostres orientacions en la vida familiar de cada dia, il·lusionada i fortament estimada, malgrat les deficiències i les contradiccions de la nostra feblesa i la nostra inconstància.

Pineta Familiar seguirà endavant tenint tan bons fars que il·luminen el camí.

Un grup de famílies a la casa de Pineta, a finals dels anys 70. Fons: APEPC