La història de l’Escola Pia és molt
llarga i àmplia. Al llarg dels seus quatre-cents i escaig anys d’existència moltes
persones s’han sentit lligades al seu ideari, projecte o manera de fer i n’hi
ha hagut moltes que s’han plantejat, en algun moment, formar part de l’orde.
Però aquest és un pas que no tothom pot o està disposat a fer, ja que implica
moltes renúncies personals i un compromís molt gran. És per això que,
històricament, molts ordes i congregacions, masculines i femenines, han
explorat la possibilitat de cercar una via intermitja, o sia, oferir la
possibilitat de mantenir-se com a laic i dur una vida fora de la institució
però al mateix temps poder seguir-ne l’espiritualitat i, en la mesura del
possible, la regla, sense haver de fer cap mena de vot. Quan els interessats
s’uneixen per tal de posar-ho en pràctica, sota l’empara de l’orde o
congregació a la qual són afins, se’ls anomena terciaris, ja que formarien part del tercer orde secular, nom que pren aquest tipus d’associació piadosa
(per bé que trobem, també, tercers ordes
regulars, constituïts formalment com instituts religiosos).
Segons
el dret canònic, es defineixen els tercers ordes (seculars) com «associacions els membres de les quals comparteixen
l'esperit d'alguns instituts religiosos i que a la seva vida secular porten una
vida apostòlica, a la cerca de la perfecció cristiana i sota la direcció del
mateix institut». És una pràctica ben antiga i arrelada, proposada ja al segle xiii per part dels franciscans per
acollir a aquells que, no volent deixar la seva vida, també volien seguir els
preceptes marcats per Sant Francesc d’Assís.
L’Escola Pia ha intentat, en alguns
moments de la seva història, la creació d’un Tercer Orde escolapi, tal com es
recull en un text inèdit de 1974 que hem localitzat entre la documentació que
deixà l’escolapi català Adolf García-Duran, traspassat l’any passat a Campo
Salentina (Itàlia), a partir d’un encàrrec que li feu el Pare Claudi Vilà,
aleshores director de l’Institut Calassanç de Ciències de l’Educació (ICCE)[1].
García-Duran explica que:
«la
rama seglar de la Escuela Pía surge en tiempos muy posteriores (1887) al
Fundador y –poco sentida por la Orden– no llega a alcanzar nunca la
importancia, vitalidad y extensión que le corresponderían. Nace por iniciativa
del canónigo florentino Giuseppe M. Merendini, quien, ante la progresiva
necesidad de fomentar los ideales cristianos entre los educadores, escribe en
24-VI-1887 al P. General Mauro Ricci (v[2].),
proponiéndole la fundación de una tercera orden. El P. General responde
entusiasta y trabaja tan bien que en 14-XII-1887 por Decreto del Cardenal
Vicario de Roma se funda en S. Pantaleón el primer Pio Sodalicio, que viene
enriquecido por León XIII en 20-XII-1887 con numerosas indulgencias. Pronto se
extiende la Tercera Orden a Florencia y a diversas Provincias de la Orden. Es
de notar la Hermandad de Panamá existente ya en 1896. Su vida con todo es
efímera y el peso en la Orden inconsistente. En ocasión del III Centenario
Calasancio (1948) se intenta resucitar, y tras una circular (15-III-1949) del
P. General V. Tomek, se tiene una reunión en Zaragoza (12-X-1949) sometiéndose
a revisión los Estatutos. Encargado oficial de les restauración en España es el
P. Jesús Gómez. Único resultado tangible es la afiliación de una asociación de
maestros ya existente en el colegio de Gandía. En el IV Centenario del
Nacimiento del Santo (1956-57) se intenta de nuevo la restauración, siendo
encargado esta vez el P. Rafael Pérez. Este consigue la fundación de
Hermandades en casi todas las casas de la Provincia de Vasconia, empezando por
Pamplona (30-IX-1957).
Los Estatutos, compuestos
por el mismo Carn. Merendini definen así el fin de la Tercera Orden:
“Participar, viviendo en el siglo, en la Obra del S. Fundador de las Escuelas
Pías, sirviéndose de la escuela y de la instrucción para infundir en las alma a
la santa Madre Iglesia católica”. El hábito consiste en un escapulario negro con
la Virgen de las Escuelas Pías delante y S. José de Calasanz en la espalda. Y
un cíngulo».[3]
En els fons que conservem a l’Arxiu
Provincial de l’Escola Pia de Catalunya trobem també algunes referències als
intents de creació del Tercer Orde a casa nostra, entre elles els estatuts de
1887 adaptats el 1949,[4] que
indicava García-Duran, i una còpia de l’ordre de restitució del mateix per part
del Pare General, Vicenç Tomek.[5] Crida
l’atenció que no tothom podia formar-ne part: l’article iv indica que en podien ser-ne membres els i les mestres de
qualsevol escola; els directors i treballadors d’escoles superiors i instituts
d’ensenyament; empleats del govern o del municipi que tinguin a veure amb l’ensenyament;
autors de textos escolars; pares de família; antics alumnes; universitaris i
alumnes d’escoles de mestres; i finalment «cuantos por amor de Dios o de la
pobre juventud estén dispuestos a ejercitarse en alguna de las obras pías,
particularmente recomendadas a los Terciarios». I s’explicita també que hi hauria
un any de noviciat abans de l’admissió; que es seguiria un ritual concret; que
s’haurien de seguir una sèrie de festes de precepte; què passava quan moria un
terciari; qüestions d’administració i obediència... Probablement aquesta
concreció té a veure amb peticions fetes per membres de la pròpia jerarquia
escolàpia, com del Provincial de València, Jesús Gómez, que reclamava, el
febrer de 1949, què havia de fer per implantar el Tercer Orde i en base a quin
reglament.[6]
Potser per aquest motiu seria nomenat responsable primer de la seva
implantació.
Cèdula d'admissió al Tercer Orde de l'Escola Pia (1890-1899). APEPC, 02-21 c. 1 Circulars dels Generals: Ricci, Mauro (1890-1899), núm. 17 |
El P. Julià Centelles, provincial de 1949 a 1955, tractà el tema en una circular adreçada als rectors de totes les comunitats de Catalunya el febrer de 1950. Anunciava que, fent cas a l’ordre de restitució del Tercer Orde aprovada pel General i adduint que lejos el pensar que sea eso ajeno a nuestra manera de ser, quedava formalment establerta a totes les escoles de la Província i indicava que calia nomenar un religiós responsable que se’n fes càrrec, perquè fomentés l’ingrés de mestres i membres de la família escolàpia de cada lloc. Tindria un objectiu clar: per una banda, «hacer participantes de la vida religiosa y de las gracias que disfrutan los religiosos a aquellas personas que no se hallan en condiciones de emitir votos y vivir en Comunidad»; i, de l’altra, «cooperar en la cristiana educación de la niñez, según el espíritu de S. José de Calasanz».[7] Tanmateix, no tenim constància que aquest Tercer Orde escolapi reeixís a cap de les escoles del moment.
La seva existència, però, es remunta,
com hem vist, a finals del segle xix, quan
sembla ser que sí que funcionà en alguna escola. Conservem un interessant quadern
del P. Enric Centelles amb escrits personals d’aspectes de la història del
col·legi de Morella, on justament fa referència a la “VOT [Venerable Orden
Tercera] de S. José de Calasanz”. [8] Durant
el rectorat del P. Pius Galtés, el 1896, es fundà aquest grup, «consiguiendo
reunir un crecido número de señoras piadosas, deseosas de mayor perfección». Es basaven en les constitucions del
grup sorgit a Panamà el 1892 i comptaven amb el P. Ramon Roger de delegat.
«Todos
los domingos terceros de cada mes tenían comunión y conferencia espiritual por
las tardes. La primera Presidenta elegida fue la virtuosísima Sra. Doña Emilia
Sanjuan […]. Celebraban con solemnidad la Tarde Sacra, el día de Viernes Santo,
con la explicación de las siete palabras, alternando con música sacra y motetes
adecuados. La VOT duró hasta el año 1936 […]»
A Cuba també hi havia una potent “Venerable
Orden Tercera de los Dolores”, de la que en conservem diversos programes
d’actes des de finals dels anys 20 i fins als anys 50 del segle xx.[9]
[1] APEPC 08-F0038, Fons Adolf García-Durán,
Tercera Orden de las Escuelas Pías.
[2] Archivio Generale delle Scuole Pie, Registre General 249, segons es
dedueix d’una nota manuscrita.
[3] En una nota
manuscrita, transcriu la promesa que feien en entrar: Prometto di mantenere per tutta la vita il proposito di promuovere ed
aiutare, eni modi che mi sarano [?], la cristiana educazione della gioventù,
secundo lo spiritu e le regole delle Scuole Pie.
[4]
Regla de la VOT de las Escuelas Pías de España. APEPC 02-20 c. 4
(Circulars dels Provincials), P. Julià Centelles, 1950, núm. 26. També a 07-19
c. 84 núm. 4; a 07-10 c. 7 núm. 25; i a 03-10 76/1949.
[5]
Litterae Circulares de restaurando Tertio Ordine
Scholarum Piarum in Hispania. APEPC 03-10 núm. 14/1949.
[6]
«Urge saber y disponer el reglamento de Orden Tercera Secular, que
desconozco, y aprovechar el momento actual propicio a la implantación en esta
Tercera Orden Secular, entre el Magisterio. Aunque el Rituale Calasanctianum
señales ritos de Vestición y Profesión en la Tercera Orden, no se dispone de un
reglamento auténtico, que yo sepa. El reglamento y constituciones, pues, si
obran en la Curia General deberían ser enviados, sin perder esta coyuntura de
fervor del Magisterio nacional, después del paso de Corazón y Lengua del Santo
Padre por España». APEPC 03-10, 04/1949.
[7]
APEPC
03-10 04/1950.
[8]
Manuscrits del P. Enric Centelles sobre història del
Col·legi de Morella (1896-1947). APEPC 07-09, c. 8, núm. 2.
[9]
APEPC
07-84.04.03.11
c. 2 núm. 38. Venerable Tercera Orden y Asociación
de la Virgen de los Dolores.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada