150 anys de la regularització dels anomenats alumnes vigilats o recomanats: una solució a una etapa amb molts problemes econòmics i una legislació canviant
Aquest proper 2022 farà cent cinquanta anys d’un fet força transcendental per a l’Escola Pia catalana, que marcà un abans i un després en la concepció pròpia de la Institució i de la seva missió. Un fet a priori menor que, tanmateix, trobem a l’arrel del model que s’aniria consolidant els decennis posteriors: l’aprovació d’un pagament per a les tasques educatives que l’Escola Pia oferia i que féu aparèixer per primera vegada una diferenciació entre l’alumnat. Concretament, entre els gratuïts o externs, o sigui, aquells que continuaven rebent l’educació sense cost, i els anomenats vigilats o recomanats, els que es quedaven unes hores de més a l’escola a canvi d’un pagament monetari. Anem a pams, però, perquè tot plegat és fruit d’un procés més o menys llarg on les condicions pactades amb municipis i governs canviaren i els escolapis es trobaren amb uns ingressos força magres que féu que cerquessin solucions.
Col·legi de Sant Antoni, inici de segle XX. Sortida dels alumnes recomanats. APEPC. |
Situem-nos a 1872. Quatre anys
enrere, la reina Isabel II havia estat foragitada del país i, al pronunciamiento del general Topete del
18 de setembre de 1868, s’hi havien sumat diversos militars de rang (Serrano,
Prim) que, amb les juntes revolucionàries sorgides a diversos punts del
territori, havien donat pas a un nou període que a posteriori hem conegut com
el Sexenni Democràtic, on s’hi intercalaren períodes d’inestabilitat i
provisionalitat amb la temptativa d’una monarquia de caire liberal encapçalada
per Amadeu I de Savoia, la proclamació de la República (unitària i federal) i
dos cops d’estat que havien buidat el sistema de tot contingut democràtic i
social. Entremig, s’havia produït la fundació de l’Associació Internacional de
Treballadors, l’esclat de la Tercera Guerra Carlina, de la Guerra dels Deu Anys
a Cuba i l’aixecament cantonalista al País Valencià, Múrcia i Andalusia. Un
període, per tant, d’ebullició política i social i de marcada inestabilitat.
L’Escola Pia hagué d’adaptar-se no només al marc general canviant, sinó també als canvis específics marcats per la nova legislació. Un decret del 12 d’octubre de 1868, per exemple, declarava extingides totes les congregacions fundades després de 1837, inclosos els escolapis (que, amb el recurs de protesta presentat el dia 19, aconseguiren que se’ls respectés). Un altre fixava que tots els mestres havien de tenir títol (i, per tant, amb els estudis propis escolapis no n’hi havia prou). I encara, un tercer decret, de gener de 1869, facultava a ajuntaments i diputacions a fundar establiments d’ensenyament sempre que volguessin i els poguessin mantenir. Però els liberals reconeixien que l’Escola Pia sempre havia estat “en armonía con el espíritu de la época” i que, per tant, no seria atacada. De fet, excepte a Terrassa, tots els ajuntaments aprovaren i defensaren els col·legis escolapis.
Els anys següents hi hagué també alguns conflictes perjudicials per a la institució. L’estiu del 1870 l’Ajuntament republicà féu marxar els escolapis de Reus. A Sabadell, la mala maror portà al consistori a retirar la subvenció a l’Escola Pia i rescindir-ne els acords, el maig de 1873: l’escola fou convertida en caserna i l’església en presó i trigarien uns mesos a recuperar-les. A Moià, per la seva banda, l’estiu del 1873 s’ordenà als religiosos i novicis abandonar el col·legi, que es féu servir com a fortificació davant l’amenaça carlina.
Un altre moment destacat fou amb la Tercera Guerra Carlina, iniciada el maig de 1872. A Igualada els escolapis abandonaren el col·legi el 1874 i es traslladaren a l’interior de la ciutat, impartint les classes a la casa Jové; Puigcerdà quedà un temps aïllada i, si bé les classes no s’aturaren, sí que no pogueren examinar-se alumnes ni mantenir una correspondència amb les autoritats acadèmiques.
No hi hagué, per tant, una persecució de la Institució ni el
tancament generalitzat de col·legis, per bé que sí que alguns conflictes,
sobretot de caire polític, obligaren a fer canvis o a abandonar temporalment
algunes comunitats. Tot i així, en l’àmbit econòmic sí que hi hagué
repercussions serioses, que se sumaven a les conseqüències que s’arrossegaven
de la desamortització de Madoz de 1855.
I és que si bé la desamortització de Mendizábal de 1835 no
afectà a l’Escola Pia, al contrari, en fou beneficiària (els col·legis de Reus
i Terrassa es feren aprofitant antics convents de franciscans o framenors; a
Igualada un dels agustins; a Vilanova el solar d’un antic convent caputxí), la de
Madoz fou molt diferent. Reprengué algunes vendes que amb l’anterior no
s’havien pogut fer i estengué l’abast de la mateixa desamortització als béns de
les institucions dedicades a l’ensenyament i també als béns comunals dels
ajuntaments. Per tant, aquest fet, segons Florensa (2010, 285) «privà els
escolapis del capital que havien anat creant al llarg de dos segles per
assegurar-se la sustentació, i els ajuntaments en algun cas perderen els propis
de què se servien per pagar els mestres escolapis».
Quedaren privats de peces de vinya i bosc susceptibles de ser
arrendades, de censos per valors diversos, de camps de blat i oliveres… Però la
derivada econòmica a escala municipal fou encara pitjor, ja que la
desamortització, en prendre als ajuntaments terres i béns comunals (com per
exemple molins, com passà a Balaguer), dels quals podien extreure’n un benefici,
buidà les arques municipals i deixà els consistoris sense marge econòmic per
complir amb els acords presos amb l’Escola Pia; una situació que s’anà
agreujant amb els anys i que s’ajuntà amb l’ofensiva legislativa que hem
comentat que succeí durant el Sexenni. Tanmateix, la pròpia tasca desenvolupada
per l’Escola Pia; la pressió dels ajuntaments; i les dificultats de l’Estat per
al finançament de l’educació propiciaren que, el 1876, Alfons XII aprovés una
llei que deia que «teniendo en cuenta el fin piadoso y altamente humanitario a
que se hallan destinados, se declaran exceptuados de la venta por el Estado
ordenada en la ley de 1º de Mayo de 1855, los bienes y rentas que posee hoy en
propiedad el instituto de las Escuelas Pías, y los que pueda corresponderle a
virtud de sentencia dada a su favor en reclamaciones judiciales que tenga
pendientes o que pueda intentar ejercitando acciones o derechos que le
correspondan en la actualidad» (Florensa, 2010, 290).
Tot i així, el cas és que els ajuntaments anaven quedant-se
sense recursos i les escoles, que en molts casos en depenien exclusivament, no
tenien prou fons per tirar endavant. Els religiosos no cobraven però òbviament
necessitaven una manutenció, ja fos monetària, en espècies o en forma d’horts i
camps d’on extreure’n aliments o arrendaments; una manutenció que la
desamortització havia estroncat i que la legislació havia dificultat. D’aquí
que ja a inicis dels anys 60 ja es comencés a cobrar una petita quantitat als
alumnes en algun centre, com Balaguer.
Davant d’aquesta
situació, que empitjorava amb els anys, es produïa un greu dilema: com aconseguir
garantir que l’educació fos gratuïta i popular, tal com manaven les
Constitucions de l’orde, allò que havia estat la raó de ser de l’Escola Pia des
del mateix moment de la seva fundació, amb la presa de mesures que asseguressin,
al mateix temps, la subsistència de les escoles i comunitats? Què calia fer?
La solució vingué per oferir quelcom més enllà de l'horari
escolar. Les escoles permetien que els alumnes poguessin quedar-se un temps
després de les classes de matí i tarda per fer els deures, estudiar, o ampliar
formació amb altres matèries, a canvi d’uns diners. Aquests alumnes prengueren
el nom de vigilats o recomanats. Empesos per la necessitat i la inestabilitat
en tots els àmbits, gairebé totes les escoles adoptaren aquesta pràctica, fins
al punt que la Província no tingué més remei que regularitzar-la en el Capítol
de 1872. Des de Roma els donaren suport i la Santa Seu ho acceptà. Aquest procediment,
impensable només uns anys abans, es convertí, doncs, en un dels principals
sosteniments de les escoles.
Però aquesta circumstància va fer que, allà on hi havia força
alumnes, es produís una divisió entre recomanats i externs, que «de fet va ser
la divisió entre la classe dels rics i la dels pobres. Aquesta classificació no
volguda ni pensada, en un principi danyà la fama tradicional de l’Escola Pia;
més d’un alumne dels externs o pobres se sentí discriminat, marginat o
menystingut. A Sant Antoni la separació va ser fins i tot de locals: els
recomanats anaven a l’edifici del carrer Sant Antoni amb la ronda de Sant Pau,
mentre que els externs tenien les aules als edificis del carrer Sant Antoni amb
Ronda Sant Antoni [...]. Els uns i els altres no es veien mai» (Florensa, 2010,
309). Aquesta diferenciació es donava, per tant, als col·legis més grans; als
més petits la diversitat quedava esmorteïda en quedar tots inclosos a la
mateixa aula.
L’enginy va fer que aviat es duguessin a terme altres
iniciatives per obtenir diners extra, com oferir mitja pensió (Balaguer en fou
pionera el curs 1867-1868); tenir una distribuïdora pròpia de llibres i
material escolar per treure’n un petit rèdit de la venda; o llogar habitacions
buides de religiosos o aules no emprades com a petits magatzems.
El cas és que el suport econòmic dels ajuntaments era cada
vegada més escàs; les relacions amb l’Estat, cada cop més complicades; la
legislació, més restrictiva; i les despeses, tanmateix, cada vegada més
elevades. De manera que aquest model acabà per implementar-se arreu de manera
permanent i, amb els decennis, la desaparició de les aules de gratuïts fou un
fet i el pagament per a rebre l’educació quelcom habitual, tot i mantenir-se un
seguit d’excepcions per garantir que diverses capes de la població poguessin
tenir-hi sempre accés. Una extinció lenta però constant, imparable, del model
fundacional d’escola, en què les administracions, essencialment els municipis, brindaven
un local i la manutenció dels religiosos a canvi d’oferir una educació
completa, formal, gratuïta i popular per a tots els nanos del poble o ciutat.
Un model que amb la implantació de l’estat liberal i l’enfortiment de l’administració
havia anat desfent-se i caient en desús, per bé que trigaria molts anys a
desaparèixer del tot.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada