Francesc
Macià havia estat detingut mentre ultimava els preparatius dels anomenats Fets
de Prats de Molló (1926): des d’aquesta població de la Catalunya Nord, havia
ordit un pla per creuar la frontera amb alguns centenars d’homes, fer-se amb
una part del territori (Olot i rodalia, essencialment), i a partir d’aquí
formar columnes de voluntaris que alliberarien Catalunya del jou de la
dictadura de Primo de Rivera, amb la intenció darrera de proclamar l’Estat
Català[1]. Però
traït pels voluntaris italians que estaven amb ell (amb el nét del cèlebre
Garibaldi, Ricciotti, al capdavant)[2], les
autoritats franceses els sorprengueren i foren enviats a París a l’espera de
judici.
En total hi
hagué disset processats però Macià es declarà únic responsable de l’acció. La
seva declaració, on defensava la democràcia i el dret d’autodeterminació de
Catalunya, difosa àmpliament per diversos mitjans europeus, el va fer conegut i
el dotà de molt prestigi tant dins com fora de l’àmbit catalanista. Fou
condemnat a sis mesos de presó i una multa, per ésser posteriorment expulsat a
Bèlgica.
El novembre
de 1927, de Brussel·les estant, Macià decidí emprendre una gira per les
diverses comunitats catalanes establertes a Amèrica, que havien estat les grans
benefactores de l’emprèstit per dur a terme el fallit intent de Prats de Molló
i alhora exercien de principal focus de l’encara incipient independentisme
català. L’Avi visità Uruguai, l’Argentina, Xile i finalment Cuba, on hi arribà
el 16 d’agost de 1928. Allà s’hi estaria fins el mes d’octubre i participaria
de l’Assemblea Constituent del Separatisme Català, que donaria lloc, també, a
l’anomenada Constitució de l’Havana, un projecte de constitució per a la futura
República Catalana que esperaven que es proclamés els propers anys a partir,
justament, de l’empenta i determinació de Macià[3].
L’Escola Pia
tenia diverses escoles i comunitats a l’illa de Cuba, que era una part més (i
força important) de la província de Catalunya: en aquells moments funcionaven
les de Camagüey, Cárdenas, Cojímar (residència de vacances), Guanabacoa, San Rafael (l’Havana) i Pinar
del Río. Per aquest motiu la majoria dels religiosos eren catalans i, entre
ells, molts podien ser considerats de tendència catalanista; de fet, aquest
grup tenia a Cuba (la independència de la qual havia exercit una enorme
influència en el separatisme català, que en copià fins i tot la bandera) un
ambient més propici on expressar les seves idees que no pas a la península, on
imperava una pugna entre el sector catalanista i l’espanyolista, aquest darrer
amb el suport decidit del règim de Primo de Rivera, que havia dut fins i tot a
una substitució de la Cúria Provincial i a l’ostracisme a membres dels
considerats catalanistes[4]. En
aquest ambient, la visita de Francesc Macià fou molt ben rebuda per la major
part dels religiosos.
Prova
d’aquesta bona entesa són les dues fotografies que presentem tot seguit, on es
veu Macià amb els membres de la comunitat de Guanabacoa; una comunitat, d’altra
banda, de tradició catalanista, que havia acollit, per exemple, a Mossèn Cinto
Verdaguer quan aquest feia estades a l’illa, on arribava amb els vaixells del
seu protector, el marquès de Comillas[5]; i que
havia estat la responsable de la construcció de l’ermita de la Mare de Déu de
Montserrat a la rodalia de l’Havana, i l’extensió del culte a la Moreneta entre
els cubans[6].
Retall aparegut al diari El Be Negre, 15 de febrer de 1933 (Font: APEPC, 11-07-80 c. 4) |
Les dues imatges deurien prendre’s el mateix dia, ja que els personatges que hi apareixen són pràcticament els mateixos i la vestimenta és idèntica. La primera fou publicada a la revista satírica El Be Negre el 15 de febrer de 1933; el redactor ironitza que la Lliga Catalana, partit polític conservador que a partir de l’adveniment de la ii República anava sempre a remolc dels resultats electorals d’Esquerra Republicana, encapçalada per Macià, repartia aquesta imatge entre els seus afiliats amb la intenció de fer creure que l’Avi era dels seus perquè estava envoltat de capellans (sense esmentar, però, que aquests religiosos eren escolapis i que la fotografia era d’uns anys abans a Cuba), i que per tant aniria bé que es presentés a la seva candidatura. Entre els que apareixen a la imatge, hi identifiquem el secretari de Macià, Ventura Gassol (tercer per l’esquerra); el mateix Macià (a primera fila, amb vestit blanc i corbata fosca); Jaume Carceller (escolapi de Cinctorres, segon per la dreta); i Modest Roca (també escolapi, el primer per la dreta).
Francesc Macià amb els escolapis de Guanabacoa, el 1928. Font: APEPC 11-07-90, c 8 |
La segona possiblement fou feta al col·legi de Guanabacoa mateix, i hi tornem a identificar Jaume Carceller (segon per l’esquerra); Ventura Gassol (tercer per l’esquerra); seguit de Macià; i Modest Roca (segon per la dreta, amagat darrera l’home de vestit blanc i ulleres gruixudes).
Ambdues
fotografies foren preses el 1928 durant la gira americana de Macià i escenifiquen
el suport dels escolapis catalans, si més no els de Guanabacoa, a la causa que
representava l’Avi.
[1]
Colomines i Companys, Agustí. La Catalunya rebel: el procés a Francesc
Macià i als protagonistes dels fets de Prats de Molló. Barcelona: Símbol
editors, 2003; Carner-Ribalta,
Josep. El Complot de Prats de Molló.
Barcelona: Rafael Dalmau, 1987.
[2]
Cattini, Giovanni. El gran complot. Qui va trair Macià? La
trama italiana. Barcelona: Ara Llibres, 2009.
[3] Conangla i Fontanilles, Josep. La Constitució de l’Havana i altres escrits.
Barcelona: La Magrana, 1986; i Ferran
Oliva, Joan M. La constitució de l’Havana. Lleida:
Pagès, 2005.
[4] Per a més
informació, vegi’s Florensa, Joan.
El projecte educatiu de l’Escola Pia de Catalunya
(1683-2003): una escola popular.
Barcelona: Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana :
IEC, 2010, p. 403-414.
[5]
Sobre aquest aspecte, veure Poch i
Gallart, Josep. «Verdaguer y los PP. Escolapios de Cataluña», a Analecta Calasanctiana núm. 1 (1959), p.
199-249; «En el sesquicentenari del naixement de Verdaguer»,
a Catalaunia núm. 368 (juny 1995), p. 4-5; Puig
i Reixach, Miquel. «Més sobre Verdaguer i els Escolapis. El col·legi de Balaguer i
Mn. Cinto», a Catalaunia núm. 370
(setembre 1995), p. 21-22; o més recentment, Busquets
i Grabulosa, Lluís. «Els amics banyolins a Cuba
de Verdaguer», a Diari de Girona.
Dominical (19 abril de 2020), p. 4-5.
[6]
Fou el P. Pere Muntadas qui proposà a
la Societat de Beneficència dels catalans a l'Havana la construcció de l'ermita
com a lloc que aglutinés tots els catalans, no només els socis de la
Beneficència, vers el 1885. Una comissió buscà emplaçament però no fou fins el
24 de juliol de 1921 que s'inaugurà a la Loma del Tadino, que a partir d’aleshores
passà a dir-se Loma de Montserrat o de los Catalanes. Tanmateix, el creixement
de la ciutat i urbanització de la zona obligà a buscar nova localització; avui
dia el seu lloc l’ocupa la plaça de la Revolució amb el monument a Martí. Les noves
obres s'iniciaren el 1951 i acabaren el 1954. Els plànols són dels arquitectes Vicente
J. Sellés i Francisco G. Padilla segons el model de l'església de S'Agaró. La primitiva imatge de la Moreneta es troba avui a
l'església escolàpia de Guanabacoa com a testimoni d’aquesta col·laboració. Més
informació a CAT APEPC: 07.94.02.11.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada