El centenari del Servei Meteorològic de Catalunya i l’Escola Pia

El 18 de juny de 1907 la Diputació de Barcelona fundà l’Institut d’Estudis Catalans (IEC). Una de les tasques que li corresponien era la tasca de recollida de dades meteorològiques efectuada des del 1914 per part d’Eduard Fontserè; així, el 1921 es creà el Servei Meteorològic de Catalunya (SMC).

Durant la segona meitat del segle XIX s’havien anat creant per tot el Principat observatoris meteorològics, les dades dels quals l’Estat espanyol centralitzava i conservava. Al SMC li tocava agrupar tot el que s’havia fet a Catalunya amb un servei que abracés tot el territori, tant variat i ric amb microclimes, a fi de poder informar de manera global del temps i de les incidències meteorològiques. Des de 1922 que s’elaborava una previsió diària del temps a Catalunya, que a partir de 1927 s’emetia també per la ràdio. Suposà l’inici de l’afició meteorològica de molts catalans.

Incidències prou conegudes impediren una continuïtat del servei, que tanmateix ressorgí el 1996 quan la Generalitat de Catalunya creà el nou Servei Meteorològic de Catalunya (SMC). Una de les seves tasques ha estat recollir totes les dades del passat, començant per les del segle XVIII de Francesc Salvà i Campillo.  Amb aquestes dades, de més d’un segle, es poden fer treballs estadístics i previsions del futur.

Amb motiu del Centenari del SMC primigeni s’ha publicat el llibre: Cent anys mirant el cel. Centenari del Servei Meteorològic de Catalunya (Barcelona; 2021), que recull la tasca feta en aquest primer segle d’existència. A l’APEPC n’hem rebut un exemplar amb una carta que agraeix l’aportació de l’Escola Pia.

I és que des de finals del segle XIX i al llarg del segle XX alguns col·legis escolapis tingueren observatori meteorològic. Moià encara el conserva i dóna diàriament les dades locals que en alguna ocasió han sortit per la televisió. Tenim documentat que recollien dades els col·legis de Caldes de Montbui, Igualada, Mataró, Moià, Olot, Sabadell, Terrassa, Valls, Vilanova i la Geltrú. Hi havia normalment un escolapi responsable, però també hi col·laboraven alumnes, alguns dels quals s’hi afeccionaren. Podeu llegir-ne més informació a l'entrada que vam dedicar-li en aquest mateix blog l'any 2013.

L'Observatori de Sabadell, el 1917
Fons: APEPC

A l’Arxiu Provincial hem recollit tota la documentació que hem trobat en els nostres col·legis d’aquests observatoris, tot i que de la majoria només són dades d’un període concret. Del de Sabadell, però, en tenim també aparells, part de la biblioteca i manuscrits amb estudis i diari de les activitats; una donació que ens arribà l'octubre del 2019.

Totes les dades meteorològiques les hem ofert al SMC, el qual les ha digitalitzat i sumat al seu fons. L’agraïment ha de ser en primer lloc per a tots els que dia rere dia recolliren les dades.

És, doncs, un bon servei al país que gratuïtament hem fet des de l’Escola Pia.

Portada del llibre sobre el centenari del SMC. / https://publicacions.iec.cat/