Dietari d’un alumne de Comerç a Sarrià de l’any 1917-1918.

Escola Pia Sarrià, postal d'inicis s. XX
El dia 13 de març ingressà per donatiu un quadern manuscrit d'un alumne intern de l’Escola Pia de Sarrià on explica les seves activitats durant el curs 1917-18 en què va fer el quart curs de Comerç.

Es tracta d’un testimoni valuós de la vida escolar de fa cent anys, ja que relata els horaris d’estudi i els costums religiosos i socials d’aquella època a Sarrià. Els alumnes interns estaven tot el dia a l’escola i hi realitzaven més activitats que els que tornaven a casa i només de tant en tant rebien les visites de familiars i amics. L’autor, Ramon Godó Valls, relata l’assistència a conferències, excursions, obres de teatre, festes esportives i celebracions religioses que marcaven el ritme del pas del temps a l’escola.  Entre altres esdeveniments parla de la visita al col·legi de la infanta Beatriu de Borbó, filla del pretendent carlí Carles Maria de Borbó, amb les seves filles amb motiu de la qual el rector va concedir als alumnes un dia d’”asueto”. També es descriu,  per exemple, la visita del General de l’ordre, les excursions culturals i la Festa de “sport” de l’escola, un festival que tenia més d’instrucció militar que d’exhibició esportiva, pel que podem llegir, ja que els alumnes més grans desfilaven sota les instruccions d’un comandant d’infanteria, amb fusells simulats a l’espatlla, interpretaven cançons patriòtiques i fins i tot realitzaven exercicis d’equitació.  Els alumnes de cursos inferiors feien demostracions de gimnàstica sueca. A més, podem llegir costums ben establerts a la vida de l’escola, com que tenien els alumnes d’últim curs de baixar a Barcelona, acompanyats d’un escolapi, per fer-se la fotografia de grup de classe i de pas quedar-s’hi a sopar. Aquella vegada van anar fer-se la foto en un establiment del carrer Pelai i tot seguit van anar a sopar en una cerveseria alemanya de la Plaça Universitat, on van estar parlant amb uns clients alemanys del local, fent-se passar per “germanòfils”. (El juny de 1918 encara no s’havia signat l’armistici que va significar el final del conflicte i la derrota de les potències centrals).

Tot plegat, ens apropa una mica a l’ambient dels col·legis escolapis d’aquella època i podem comprovar com de diferent era la vida escolar i la de la societat en general vers l’actual. Per exemple, l’alumne escriu a les primeres pàgines el dens horari de l’alumne intern: es llevaven a les 6 del matí, anaven a missa un quart d’hora després i a les 7 esmorzaven. A dos quarts de 8 començaven les classes fins les 11.30, quan tenien l’esbarjo anterior a l’hora de dinar. Dinaven a les 12 i a i quart d’una s’hi tornaven a posar fins les 8, havent tingut entremig dos estones d’esbarjo. A les 8 resaven el rosari i sopaven i a dos quarts de deu, a dormir.

Codi d'identificació - Signatura :   CAT APEPC: 08-03 5133.1
Títol (propri):   Memoria del curso 1917 a 1918 correspondiente al internado de las Escuelas Pias de Sarriá...
Data aproximada:   (1917-1918)
Lloc:   Barcelona (Catalunya)
Nivell de descripció:   Document
Volum i suport de la unitat de descripció :   1 quadern de cobertes dures, paper pautat, 109 pàgines manuscrites
Nom(s) del(s) productor(s):   Godó Valls, Ramon
Història arxivística:   Andreu Trilla entrega el document a l'arxiu el 13 de març de 2013. Prové del besnét de l'autor.
Dades sobre l'ingrés:   Donatiu
Condicions d'accés:   Documentació de lliure accés
Llengües i escriptures dels documents:   castellà
Caracteristiques físiques i requeriments tècnics:   Manuscrit
Nota de l'arxiver:   Oriol Casanovas
Data(es) de la(es) descripció(ons):   2013/03/14
Licencia Creative Commons
Dietari d’un alumne de Comerç a Sarrià de l’any 1917-1918. por Oriol Casanovas i López està sota una Llicència Creative Commons Atribución-CompartirIgual 3.0 Unported.