La biografia del sant Calassanç del pare Wolf

El pare Calassanç Casanovas durant els anys de superior general de l’orde (1868-1884) pensà en introduir l’Escola Pia en nous països com els Estats Units d’Amèrica del Nord, Gran Bretanya, França, Bèlgica. La situació política de Itàlia amb la unificació i la revolta Espanya de la Setembrina o Gloriosa amb l’exili de la reina Isabel ii, la monarquia inestable d’Amadeu de Savoia, la I República feren inviables aquests plans.
Per portar a terme la seva idea, el pare Casanovas va creure necessari preparar primer el terreny, donant prèviament a conèixer l’orde en aquests països. Per això calia publicar biografies del fundador de l’Escola Pia en anglès i francès i fer-los arribar com propaganda als llocs assenyalats.
Tot aquest programa s’acabà de concretar durant el viatge que va fer a Hongria acompanyat com a secretari pel pare Josep Jofre. L’escolapi pare Benedek Csaplar era un reconegut historiador i orientà el pare general. Existia una biografia de Calassanç en francès del pare Wolf. Podria servir per iniciar la campanya.
El 1884 es publicà a Madrid l’Abrégé de la vie de saint Joseph Calasance de la Mère de Dieu, fondateur des Êcoles Pieuses; resultà un llibret de 60 pàgines i s’enquadernà en tela. L’obra es devia repartir a França de manera que el pare Marià del Tura Prat quan va estar a Narbona el va trobar. En la Biblioteca Provincial hi tenim dos exemplars d’aquesta obra, però ens mancava l’original, el que en diríem primera edició.
El setembre passat el nostre secretari provincial, navegant per internet, trobà aquest llibre, l’hem demanat i ja el tenim a les nostres prestatgeries.
No porta nom d’autor, però segons l’escolapi Elk Horányi: Scriptores Piarum Scholarum liberaliumque artium magistri quorum ingenii monumenta exhibet (Buda: Typis Regiae Universitatis Hungaricae, 1808-1809), vol. II, p. 856, l’autor de l’Abrégé és el també escolapi Barchardus Wolf (Cremsirii 1718 – Trier 1785), que va ser provincial de Renània. Va escriure el llibre per a la formació dels joves i usant la llengua francesa aleshores dominant a l’Europa central en el món cultural. La publicà a Estrasburg a la impremta de François Levrault el 1772.
És un bon enriquiment per a la nostra biblioteca aquesta biografia de sant Calassanç. No sols és una més de les moltes que tenim, sinó que ens omple un buit  Una primera edició sempre té un valor especial.

El podeu consultar a Google Books