El centre d'Estudis Vidal i Barraquer de Sabadell

Foto: Antoni Piña/APEPC
Quan l’any 1975 es va posar en marxa el Batxillerat unificat polivalent, l’antic BUP,  l’Escola Pia, com altres escoles privades i concertades, es va proposar oferir-lo en alguns dels seus centres. A Sabadell es va donar un cas particular: a iniciativa del p.  Joan Trenchs, director en aquells moments de l’Escola Pia de Sabadell, tots els centres d’EGB dirigits per congregacions religioses es van unir per fer una escola de secundària conjunta, donant-li el nom de Centre d’Estudis Vidal i Barraquer. En primer moment el centre es va establir a l’antic seminari salesià de Sentmenat i va tenir bastant èxit, doncs el primer any, el curs 1975-76,  va tenir 10 grups de primer i en arribar al COU es van superar els mil alumnes. Durant el curs 1979-80 s’inicien les gestions per traslladar en centre a Sabadell, ja que el transport en autocar a Sentmenat es feia pesat i costòs per la majoria d’alumnes. La demolidora crisi del tèxtil d’aquells anys feia tancar nombroses empreses i es va cercar entre aquells locals buits un lloc adequat per instal·lar-hi el centre de secundària. Finalment, i després d’unes polèmiques per una expropiació de l’Ajuntament de  la fàbrica de Can Borràs, el Centre d’Estudis Vidal i Barraquer es va traslladar a l’antiga fàbrica Guasch, a la Gran Via molt a prop de l’estació de Renfe. L’octubre de 1980 l’escola ja ocupava el nou edifici de la plaça Antoni Llonch. El novembre de 1981 es comença a preparar una secció de Formació Professional que començaria ja el curs 1982-83 amb la implantació del primer grau d’FP en les branques administrativa-comercial i electricitat-electrònica, que el 1985 s’ampliaran els estudis a segon grau d’electricitat i informàtica.  L’escola prengué força prestigi a la ciutat i el 1994 es constata que ja hi ha 15 professors antics alumnes el que havia creat un estil i un ambient molt bo.

Cap al tancament.
Però s’esdevingueren un seguit de fets que van desembocar en el tancament de l’escola el 2007. Una reforma el va crear i una nova reforma va ser una de les causes de la seva desaparició. Amb la creació de la ESO la majoria de les escoles fundadores es van adaptar i van oferir les classes de secundària, amb el que es va veure reduït notablement les matrícules de primer d’ESO, conservant encara els dos cursos de batxillerat, que no estava concertat . El 1998 comencen els nous batxillerats però únicament es poden fer 2 grups de primer i els cicles formatius no es poden començar per manca de matrícules. La disminució d’alumnes de la ESO s’accentua en el cursos 2000-2001 i 2002-2003.  A més, l’empresa propietària dels locals manifesta que no renovarà el contracte de lloguer, pel que l’escola veu condicionat el seu futur a un altre canvi d’emplaçament, però els esforços per trobar nous locals no fructifiquen. El novembre de 2004 moria de forma sobtada l’Enric Bargalló, director des de la fundació de l’escola, produïnt un gran impacte entre els professors, personal, alumnes i pares de l’escola. L’Ajuntament de Sabadell li va concedir una de les medalles de la ciutat a títol pòstum. Foren nomenats Isabel Alavedra com a directora pedagògica i Antoni Piña com a director gerent.
Foto: Antoni Piña/APEPC
Finalment s’obre la porta a l’esperança a la continuïtat, ja que les Religioses de la Sagrada Família decideixen ampliar l’oferta educativa a Sabadell amb el batxillerat. El juny de 2005 la direcció arriba a un acord amb l’empresa propietària dels locals per abandonar els locals en acabar el curs 2006-2007. La disminució d’alumnes continua i se suprimeix el cicle formatiu de grau superior d’informàtica i cal rescindir els contractes de 14 persones. A més, l’increment del cost de l’ensenyament no concertat s’hi afegeix que també els escolapis l’oferien. Malhauradament una altra mort colpejà la comunitat de l’escola el gener de 2006, morí Jordi Nogués, professor vinculat al centre durant 25 anys. L’agost de 2006 s’acaba el darrer grup d’ESO que quedava i el centre es queda només amb el batxillerat.  Finalment, el curs 2007-2008 els alumnes que havien fet el primer de batxillerat al Vidal i Barraquer passen al nou centre de la Sagrada Família i un bon nombre de professors també hi entren a formar part.

Material consultat.
Piña, Antoni. "El Centre d’Estudis Vidal i Barraquer de Sabadell." En: Catalaunia, núm.  229. (Setembre 1980) p. 17-18
Piña, Antoni. El Centre d’Estudis“Vidal i Barraquer”. En: Catalaunia, núm. 443, (març-abril 2007) p. 7-8
Piña, Antoni. Centre d’Estudis Vidal i Barraquer: 1975-2007. A: APEPC. 08-01, 5056.3
Documents relacionats APEPC 08-01 / caixa 26.1, núm. 7:  07-26 / caixa D-10, núm. 1
Fons Vidal i Barraquer. APEPC 07-41
Les imatges foren preses per Antoni Piña el març de 2007.
Licencia Creative Commons
Este obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-CompartirIgual 3.0 Unported.

1. Video festa de comiat de la promoció de 1988: https://youtu.be/MtM6qd2shhU

ResponElimina