Exàmens públics a l’Escola Pia de Mataró al segle XVIII

Al segle XVIII i també fins entrat el segle XIX els alumnes més avantatjats dels col·legis de l’Escola Pia demostraven les seves aptituds adquirides a l’aula en uns actes oberts al públic, anomenats certàmens literaris, acadèmies de pietat o simplement exàmens públics. En aquests esdeveniments els alumnes, en presència hem de creure de familiars i bona part de la població, responien preguntes del mestre, recitaven poemes o simplement declamaven una lliçó. Era tot un esdeveniment cultural. Aquests actes eren transcrits i publicats en fullets de petita distribució, en els que podem conèixer els conceptes que s’impartien a l’escola d'aquells temps: retòrica, en llatí, castellà i en algunes ocasions en català, com es mostra en la imatge corresponent a l'examen de 1743 a Puigcedà, on un alumne ha de traduïr un fragment de la Biblia del llatí al català. Altres temes eren història, religió, gramàtica, geografia, cultura clàsssica... però sempre de manera oral, remarcant la importància de la retòrica i l’habilitat per a elaborar discursos orals en l’ensenyament d’aquella època. També es feien laudatòries d’un sant, especialment a Sant Tomàs d’Aquino, patró dels estudiants,  i Sant Josep de Calassanç i es feien els dies en què es celebra aquests sants, i fins i tot recitacions d’obres de teatre, normalment de temàtica religiosa, que eren executades pels alumnes de retòrica.
Declamació escolar a Mataró, feta el 8 de març de 1767

Una  altra informació interessant que aporten aquests fullets són els noms dels alumnes i els seus mestres, ja que en la majoria d’aquestes publicacions hi apareixen anotats. És un element important per a recerques biogràfiques.
Examen de Puigcerdà de 1743

A l’APEPC conservem un bon nombre d’aquests exàmens, dels col·legis de Balaguer, Barcelona, Igualada, Mataró, Moià, Oliana, Puigcerdà, Sabadell i Solsona. Mataró és l’escola de la que més n’hem pogut reunir, de 1747 a 1834.  Aquests llibres, com tots els llibres del nostre fons antic,  estan sent catalogats al Catàleg Col·lectiu del Patrimoni Bibliogràfic de Catalunya. Gràcies a Google Books podem fullejar electrònicament un d’aquests exàmens mataronins, concretament el que es va celebrar els dies 24 i 25 d’agost, vigílies de Sant Josep de Calassanç, de 1779. A l’actualitat hi ha més documents d’aquest tipus d’accés lliure a internet, sobretot referents als col·legis de València o Saragossa.
Licencia Creative Commons
Este obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-CompartirIgual 3.0 Unported.