El fons Josep Cabré i Alentorn. Escultor i decorador de l'època modernista.

L’Arxiu Provincial de l’Escola Pia de Catalunya conserva un fons no escolapi pertanyent a l’arquitecte i escultor Josep Cabré i Alentorn (Tarragona, 1863-Barcelona 1953) i que arribà a l’arxiu com a donació de l’escolapi Antoni M. Maduell, que l’havia rebut per part de la seva germana M. Dolors, amiga dels fills de l’esmentat Cabré,  que el conservà a casa seva quan els fills de Cabré van decidir liquidar els objectes i documents del seu difunt pare. La recent mort de Maria Dolors Maduell, el 26 d’agost, ens ha donat peu per parlar d’aquest fons, doncs gràcies a ella els documents es van conservar fins l’actualitat.

Artista força desconegut,  treballà sobretot amb arquitectes, realitzant la decoració dels espais interiors i exteriors dels edificis, a més de dissenyar objectes de diversa funció. El fons recull esbossos i projectes, originals i algunes fotografies, de treballs molt diferents com  la decoració escultòrica i relleus d’interiors de cases particulars, esglésies, cementiris, mobiliari litúrgic (cadires de cor, aranyes, canelobres, altars ...) i domèstic (miralls, cadires, làmpades, etc.). D’entre la decoració escultòrica destaquen els escuts nobiliaris,   episcopals i civils, com per exemple de la Generalitat i el Centre de Lectura de Reus. Treballà en la decoració interior d’esglésies a Aiguamúrcia, Vilafranca del Penedès, Reus, Juneda, Badalona i Barcelona. Destaca especialment el disseny de tota la decoració interior, excepte les imatges, de la nova església parroquial de Santa Coloma de Gramanet, construïda entre 1912 i 1916, i que fou destruïda completament el 1936 de la qual només en resten alguns testimonis fotogràfics i els dibuixos originals que el nostre arxiu conserva. El seu estil recull els gustos de la burgesia de l’època, majoritàriament neogòtic en decoracions exteriors i interiors d’esglésies i també modernista en alguns objectes per a cases particulars. S’ha publicat un inventari dels dibuixos de temàtica religiosa.

Florensa i Parés, Joan. "Fondo de dibujos de José Cabré Alentorn en el Archivo Provincial de la Escuela Pia de Cataluña." A: Memoria ecclesiae, XVII (2000), p. 127-143.

Fons Josep Cabré i Alentorn. APEPC,  MG 12-05

Fotografia d'un disseny de Josep Cabré i Alentorn per a la Secció Artística del Centre de Lectura de Reus