75 anys de bàsquet a Caldes de Montbui

El dia 13 d’octubre de 1934 es jugà el primer partit de bàsquet a Caldes Montbui. Els jugadors locals pertanyien al «Grup 212 Santa Majestat» de la Federació de Joves Cristians de Catalunya. Començava una lligueta organitzada per la Federació dintre del Vallès Oriental. L’altre equip era de Granollers. El maig de 1936 és la última data en que es jugà un partit d’aquesta competició de Joves Cristians.
La guerra i la postguerra esventaren aquesta com tantes altres activitats esportives, socials i formatives. En fàbriques o en institucions s’organitzaren partits de bàsquet ocasionals amb la base dels jugadors formats en la competició fejocista.
El 7 de setembre de 1947 va tenir lloc l’Assemblea constitutiva de l’Associació d’Antics Alumnes de l’Escola Pia. Els jugadors de bàsquet, antics alumnes, organitzaren un partit dintre del programa d’actes. El P. rector Ricard Manich va veure en aquell esport un mitjà per atreure els joves, l’acceptà i el fomentà.
A partir de 1949 es disposava ja de les cistelles en el pati del col•legi, no calia anar a fora per els partits. El 1950 l’equip s’afilià a Eduación y Descanso entrant així en competicions amb altres equips de localitats veïnes. El 1953 s’inscriví en la Obra Atlético Recreativa (OAR) que depenia del bisbat de Barcelona. Finalment el 1963 passà a ser membre de la Federació Catalana de Bàsquet, en la qual continua militant.
L’Escola Pia ha donat cobertura i suport a aquest esport i ha col•laborat en la creació d’una entitat esportiva local.
Com a fets més rellevants, cal recordar els dos partits contra equips de la Flota nord-americana (1954 i 1958), la inauguració de la pista amb panots i amb il•luminació elèctrica (1958) i la benedicció el 1967 de la segona pista amb assistència d’autoritats provincials i locals, de tots els clubs esportius locals i amb la desfilada de la plantilla íntegra de l’equip. El 1978 es deixà la pista de la plaça de l’Àngel i l’equip es traslladà al nou emplaçament de l’Escola Pia, al Bugarai.
El 13 de febrer de 2009 en la sala de plens de l’Ajuntament de Caldes de Montbui tingué lloc l’acte institucional d’obertura de la celebració del 75è aniversari del primer partit de bàsquet a Caldes de Montbui.