dilluns, 30 d’agost de 2010

El fons Josep Cabré i Alentorn. Escultor i decorador de l'època modernista.

L’Arxiu Provincial de l’Escola Pia de Catalunya conserva un fons no escolapi pertanyent a l’arquitecte i escultor Josep Cabré i Alentorn (Tarragona, 1863-Barcelona 1953) i que arribà a l’arxiu com a donació de l’escolapi Antoni M. Maduell, que l’havia rebut per part de la seva germana M. Dolors, amiga dels fills de l’esmentat Cabré,  que el conservà a casa seva quan els fills de Cabré van decidir liquidar els objectes i documents del seu difunt pare. La recent mort de Maria Dolors Maduell, el 26 d’agost, ens ha donat peu per parlar d’aquest fons, doncs gràcies a ella els documents es van conservar fins l’actualitat.

Artista força desconegut,  treballà sobretot amb arquitectes, realitzant la decoració dels espais interiors i exteriors dels edificis, a més de dissenyar objectes de diversa funció. El fons recull esbossos i projectes, originals i algunes fotografies, de treballs molt diferents com  la decoració escultòrica i relleus d’interiors de cases particulars, esglésies, cementiris, mobiliari litúrgic (cadires de cor, aranyes, canelobres, altars ...) i domèstic (miralls, cadires, làmpades, etc.). D’entre la decoració escultòrica destaquen els escuts nobiliaris,   episcopals i civils, com per exemple de la Generalitat i el Centre de Lectura de Reus. Treballà en la decoració interior d’esglésies a Aiguamúrcia, Vilafranca del Penedès, Reus, Juneda, Badalona i Barcelona. Destaca especialment el disseny de tota la decoració interior, excepte les imatges, de la nova església parroquial de Santa Coloma de Gramanet, construïda entre 1912 i 1916, i que fou destruïda completament el 1936 de la qual només en resten alguns testimonis fotogràfics i els dibuixos originals que el nostre arxiu conserva. El seu estil recull els gustos de la burgesia de l’època, majoritàriament neogòtic en decoracions exteriors i interiors d’esglésies i també modernista en alguns objectes per a cases particulars. S’ha publicat un inventari dels dibuixos de temàtica religiosa.

Florensa i Parés, Joan. "Fondo de dibujos de José Cabré Alentorn en el Archivo Provincial de la Escuela Pia de Cataluña." A: Memoria ecclesiae, XVII (2000), p. 127-143.

Fons Josep Cabré i Alentorn. APEPC,  MG 12-05

Fotografia d'un disseny de Josep Cabré i Alentorn per a la Secció Artística del Centre de Lectura de Reus

divendres, 27 d’agost de 2010

La biblioteca de l’Escola Pia de Moià guardonada pel Ministeri d’Educació.

El desembre passat es va publicar la resolució del concurs nacional de bones pràctiques per a la dinamització i innovació de les biblioteques escolars per l'any 2009, convocat per la Secretaria d'Estat d'Educació i Formació Professional, en la que la biblioteca de l'Escola Pia de Moià va rebre el tercer premi en la modalitat C, corresponent a centres docents concertats. La Secretaria ha premiat l'esforç de la biblioteca per introduir els petits en l'hàbit de la lectura a través de projectes com "L'escola llegeix", en el que diàriament els alumnes dediquen 15 minuts a la lectura, i la voluntat de convertir-se en instrument de consulta  i recerca d'informació per a treballs per projectes, fomentant l'autonomia, el treball cooperatiu i el saber cercar informació.
El premi està dotat amb 7.000 euros. Els resultats del concurs en totes les seves categories, amb una breu explicació dels projectes guardonats, ha estat publicat pel Ministeri d'Educació i a la Biblioteca de l'Arxiu Provincial de l'Escola Pia de Catalunya en tenim un exemplar.